Ikona do baneru strony UX w medycynie Fundacji LiM pokazuje zależności pomiędzy tematami takimi jak UX, choroba oraz mecycyna

UX w medycynie

Lepsze doświadczenia pacjenta zaczynają się od dobrego UX.

Projektujemy z myślą o pacjencie. Zgodnie z naszą wizją, chcemy wyznaczać dobre praktyki i kształcić nowe kadry w obszarze Projektowania i Badań w Medycynie.

Praktyki studenckie w naszej fundacji

We wrześniu 2021 uruchomiliśmy program praktyk studenckich. Można u nas zaliczyć wymagane na SWPS godziny. Obecnie trzy studentki pracują w zespole fundacji: uczestniczą w wybranych aktywnościach i projektach: od poznawania w praktyce narzędzi i metod badawczych (audyt, testy użyteczności) po samodzielną koordynację projektów.

Badania i projektowanie rozwiązań w School of Ideas na SWPS

Współpracujemy od 2019 roku. Prowadzimy zajęcia z empatycznego projektowania (Ania Charko) i uczymy, jak badać i rozumieć potrzeby osób z doświadzceniem choroby (Robert Statkiewicz i Ania Charko).

Wyzwanie

Zaczynamy od tematu. Dotąd staraliśmy się zgłębiać następujące obszary:

– pacjenci jako twórcy innowacji,

– młodzi w chorobie,

– „instrukcja obsługi mnie” (wyzwania komunikacyjne).

Badania

Studenci przygotowują i prowadzą badania (wywiady pogłębione) z udziałem osób z wybranej grupy, aby poznać i zrozumieć ich potrzeby, po czym przeprowadzają analizę.

Proces projektowy wykorzystywany na zajęciach

Ideacja

Powstają pierwsze pomysły na rozwiązania.  

Konsultacje

Pomysły są konsultowane
z pacjentami.

Prototypy

Powstają prototypowe
wersje rozwiązań.  

Testy

Projektujemy
i przeprowadzamy
testy rozwiązań.

Zajęcia UX w Medycynie w ofercie zajęciowej IEiAK UW

Od 2022 roku Robert Statkiewicz wykłada w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej specyfikę prowadzenia badań user experience w obszarze związanym z medycyną i opieką zdrowia. Poznaj nasz program i wyniki prac podopiecznych

Teoria z zakresu Antropologii Medycyny i Projektowania

Osoby studiujące zostają zapoznane z podstawową wiedzą z zakresu antropologii medycyny. Poznają także podstawowy proces projektowy zgodnie z modelem Podwójnego Diamentu. Wspólnie prowadzimy refleksje i dyskusje.

Tematyka niezbędna dla osób projektujących w obszarze medycyny

Gdy osoby studiujące prowadza badania my nie czekamy! Uczymy się tematów dodatkowych: dostępne i inkluzywne projektowanie, UX writting, podstawy projektowania graficznego, specyfika badań w tematyce medycznej.

Opracowanie projektu dla 3 Fundacji partnerskich

Osoby studiujące realizują realne zlecenia dla Fundacji. W tym roku współdziałaliśmy z Fundacją Wielozmysły, Fundacją „Pokonaj Chłoniaka!” oraz Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Osób Dializowanych. 

Zaprojektowanie rozwiązań wykorzystując Design Thinking

Podczas warsztatów osoby studiujące uczą się przekuwać wyniki badań w realne rozwiązanie zdiagnozowanych problemów dzięki warsztatom Design Thinking. Po warsztatach testują stworzone rozwiązania.

Stworzenie własnego planu badań przy wsparciu osób eksperckich

Osoby studiujace opracowują plan badawczy i narzedzia badawcze w oparciu o potrzeby Fundacji. Zanim zaczną realizować badania stosowane mogą liczyć na wsparcie i ekspertyzę osób z Fundacji Ludzie i Medycyna.

Finalne prezentacje raportów dla Fundacji zamawiających

Zajęcia kończą się prezentacją wyników badań i testów wypracowanego rozwiązania. Tak skonstruowane zajęcia pozwalają na zdobycie pierwszego niezbędnego doświadczenia jako przyszłe kadry projektowania empatycznego w obszarach związanych ze zdrowiem. 

Opinie osób uczestniczących w zajęciach

„Bardzo podziwiam to ile pracy (tak podejrzewam przynajmniej ;)) włożyłeś w przygotowanie tych zajęć, bo były one naprawdę super rozwijające.”

„Dziękuję bardzo za ten semestr i masę cennych doświadczeń, to były wyjątkowe zajęcia na IEiAKu!”

„Z mojej strony chciałbym powiedzieć że bardzo podobały mi się zajęcia i że na pewno były ciekawym doświadczeniem dla mnie. Dzięki jeszcze raz za miłą atmosferę na zajęciach i ogólnie bardzo ciekawe wprowadzenie do UX”