Ania Charko stoi przed budynkiem SWPS

Współpracujemy z Uniwersytetem SWPS

OD 2019 - ZAJĘCIA I PRAKTYKI DLA STUDENTÓW

Zajęcia

BADANIA I PROJEKTOWANIE ROZWIĄZAŃ W SCHOOL OF IDEAS

Członkowie zespołu Fundacji pracują ze studentami School of Ideas na SWPS od 2019 roku. Prowadzimy zajęcia z empatycznego projektowania (Ania Charko) i uczymy, jak badać i rozumieć potrzeby osób z doświadzceniem choroby (Robert Statkiewicz i Ania Charko).

Praktyki

STUDENTKI SWPS W NASZYM ZESPOLE

We wrześniu 2021 uruchomiliśmy program praktyk studenckich. Można u nas zaliczyć wymagane na SWPS godziny. Obecnie trzy studentki pracują w zespole fundacji: uczestniczą w wybranych aktywnościach i projektach: od poznawania w praktyce narzędzi i metod badawczych (audyt, testy użyteczności) po samodzielną koordynację projektów.

Semestr zimowy
2022/2023

Projekt

"Tego lekarz nie wie o mojej chorobie" - chcemy ułatwić przyszłym medykom poznanie pacjenta nie jako "przypadku", ale jako osoby. W tym celu tworzymy filmy z wypowiedziami osób chorujących. Będą one używane na uczelniach medycznych podczas zajęć z komunikacji medycznej.

Badania

Studenci School of Ideas z SWPS spotykają się ze studentami medycyny dwóch uczelni (WUM i UMK), prowadzą z nimi wywiady pogłębione, a także prowadzą obserwację podczas zajęć z komunikacji. Wnioski z badań wzbogacą projekt.

Tego lekarz nie wie o mojej chorobie...

- a więc powiedz mu to
studenci SOI SWPS podczas zajęć
Część grupy studentów SOI SWPS podczas zajęć, październik 2022

Program zajęć

Wyzwanie

Zaczynamy od tematu. Dotąd staraliśmy się zgłębiać następujące obszary:
- pacjenci jako twórcy innowacji,
- młodzi w chorobie,
- "instrukcja obsługi mnie" (wyzwania komunikacyjne)

Badania

Studenci przygotowują i prowadzą badania (wywiady pogłębione) z udziałem osób z wybranej grupy, aby poznać i zrozumieć ich potrzeby, po czym przeprowadzają analizę.

Ideacja

Powstają pierwsze pomysły na rozwiązania.  

Konsultacje

Pomysły są konsultowane z pacjentami.

Prototyp

Powstają prototypowe wersje rozwiązań.  

Testy

Projektujemy i przeprowadzamy testy rozwiązań.

Efekty

Od początku zależy nam, aby studenci na zajęciach mogli wypracować takie rozwiązania, które będziemy mogli wdrożyć w programie fundacji. Nie zawsze udaje nam się wdrożenie 1:1 pomysłów studentów, lecz duża część ich pracy zasiliła już i nadal zasila działania fundacji.
Jednak najważniejszym efektem zajęć jest otwieranie przyszłych projektantów i twórców na potrzeby osób z chorobami i pomoc w zrozumieniu ich.

Instagramo-
przejęcia

Jeden z pomysłów studentów z zajęć w 20/21 r., dotyczący komunikacji i promocji w akcji "młodzi w chorobie" został wypracowany przez nich na równoległych zajęciach u Karoliny Szymańskiej: to pomysł na przejmowanie instagrama przez pacjentów. W 2021 roku fundacja zaczęła udostępniać profil projektu Pacjenci Pacjentom na Instagramie do przejmowania go przez pacjentów. Akcja trwa nadal. Regularnie osoby z różnymi chorobami dzielą się swoim doświadczeniem i inspirują odbiorców profilu.

Zeszyt zrozumienia i Wzornik komunikacji

Na zajęciach 21/22 r. studenci wypracowali komplementarne pomysły ułatwiające komunikację w niezręcznych sytuacjach.
Wzornik komunikacji to mikro-poradnik dla pacjentów z wykorzystaniem komunikacji bez przemocy.
Zeszyt zrozumienia to notes z wyrywanymi kartkami-wizytówkami, które można wręczyć komuś, aby dyskretnie poinformować o swojej chorobie. Formatka będzie drukowana w 100 egzemplarzach.

Wnioski z badań

Studenci na zajęciach 19/20, 20/21 i 21/22 r. przeprowadzili badania, z ktorych wnioski zostały wykorzystane w projektach fundacji.
Wyniki badań z semestru 19/20 r. w grupie pacjentów innowatorów posłużyły np. do wzmocnienia merytorycznych fundamentów projektu aplikacji Pacjenci Pacjentom.
Wyniki badań z semestru 20/21 r. z udziałem osób młodych zostaną cześciowo włączone do nowego projektu fundacji o wspieraniu dzieci z chorobami przewlekłymi.

Raporty z badań

Od roku 21/22 wnioski z badań studentów publikujemy w formie mikro-raportów.

Podziękowania

Jesteśmy dumni, że możemy się dzielić naszym podejściem do badań i projektowania ze studentami i studentkami SWPS. Jest to możliwe dzięki Joannie Jeśman, która nas zaprosiła do tego działania i Martynie Obarskiej, która nas wspiera w jego realizacji. Dziękujemy!